Over ons
Media Consulting Group is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Convert Media en Media in Business. De dienstverlening van beide bedrijven en de visie van de oprichters sloten naadloos op elkaar aan. Het samengaan van deze bedrijven in Media Consulting Group resulteert in een marketing & media consultancy bedrijf met 14 jaar ervaring en een krachtig portfolio van prestatie,- en data gedreven adverteerders. Alle klanten van Media Consulting Group zetten in op groei door opvallende, kosten-efficiënte en effectieve reclame inspanningen.
Media Consulting Group is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Convert Media en Media in Business. De dienstverlening van beide bedrijven en de visie van de oprichters sloten naadloos op elkaar aan. Het samengaan van deze bedrijven in Media Consulting Group resulteert in een marketing & media consultancy bedrijf met 14 jaar ervaring en een krachtig portfolio van prestatie,- en data gedreven adverteerders. Alle klanten van Media Consulting Group zetten in op groei door opvallende, kosten-efficiënte en effectieve reclame inspanningen.
Media Consulting Group werkt met een partnerstructuur. Iedere partner is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen klanten. Tegelijkertijd profiteren alle partners van de ondersteuning van -en samenwerking binnen- Media Consulting Group op het gebied van werkwijze, software, online marketing, PR, data-analyse, programmatic media buying en strategische consultancy. De partners hebben allen 20-25 jaar ervaring op senior management / C-level binnen marketing, martech, consultancy en media.
De partner onderneming Datafy werkt naadloos samen met de partners om zo vanuit alle marketing disciplines hoogwaardige ondersteuning te kunnen bieden aan onze klanten.
Media Consulting Group werkt met een partnerstructuur. Iedere partner is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen klanten. Tegelijkertijd profiteren alle partners van de ondersteuning van -en samenwerking binnen- Media Consulting Group op het gebied van werkwijze, software, online marketing, PR, data-analyse, programmatic media buying en strategische consultancy. De partners hebben allen 20-25 jaar ervaring op senior management / C-level binnen marketing, martech, consultancy en media.
De partner onderneming Datafy werkt naadloos samen met de partners om zo vanuit alle marketing disciplines hoogwaardige ondersteuning te kunnen bieden aan onze klanten.
Een uitgesproken mentaliteit.
Een uitgesproken mentaliteit.
Wij zijn uitgesproken. Dat is een bewuste keuze. Als je niet opvalt, ga je het verschil niet maken. We houden van echt, van oprechte emotie. Zonder jezelf overigens al te serieus te nemen. Het draait wat ons betreft om het vinden van de perfecte balans tussen compromisloze passie en gezonde relativering. Daar zit de “sweet spot”. Ook -en misschien wel vooral- in de reclame. Wij vinden dat reclame echt moet zijn. Reclame mag best uitvergroten. Maar het is altijd de essentie die je wilt uitvergroten. Niet de illusie.
Marketing mensen -ook wij- leven vaak in een soort bubbel. Als je niet oppast ga je nog geloven in die bubbel. Dan is het goed om de straat op te gaan. Contact te maken met echte mensen en hun concrete, alledaagse problemen, wensen en verlangens. Grip te krijgen op de steeds veranderende tijdgeest. Sommige ontwikkelingen gaan echt razendsnel. Die ontwikkelingen wil je op de voet volgen en soms zelfs voor zijn. Maar op een dieperliggend niveau verandert er toch maar weinig. Omdat mensen altijd mensen blijven. Die universele dimensie is vaak nog interessanter dan de vluchtige trend. Punkers zien we bijvoorbeeld nauwelijks meer in het straatbeeld. Maar gelukkig zijn er nog steeds genoeg mensen die op hun eigen manier tegen de stroom durven ingaan. Die een eigen plan trekken, lef tonen en hun boodschap luid en duidelijk overbrengen.
De punkers begrepen hoe je impact kunt maken. Dat is precies waar reclame over gaat. Wij houden van goede reclame. Die is niet gemaakt voor het ego van de reclamemakers. En ook niet om er populariteitsprijzen mee te winnen. Nee, de bedoeling van goede reclame is om impact te maken. Om de essentie bloot te leggen op een opvallende manier. Zodat grote groepen gelijkgestemden zich aangesproken voelen en in beweging komen.
Reclame draait dus volledig om het beïnvloeden van het gedrag van mensen. Hoe sterker je daarin slaagt, des te beter doe je het als marketeer. Uiteindelijk gaat het over het verkopen van meer producten. Structureel, niet incidenteel. Dat is niet iets om je voor te schamen. Wij verzetten ons tegen de opvatting dat reclame maatschappelijk onwenselijk is. Ondernemen is immers een geweldige uiting van menselijke creativiteit en onafhankelijkheid. En marketing en reclame zijn intrinsiek verbonden met ondernemen. Een goede ondernemer is ook een goede marketeer, en omgekeerd.
Overigens werken we niet voor alle typen adverteerders. We willen echt achter de klant en het product kunnen staan. We willen voelen dat we erbij horen, dat het ook van ons is. En samen met onze klant de essentie van het product blootleggen en uitvergroten. Om meer van dat product te verkopen, dankzij goede reclame en een krachtige media strategie. Precies dát is waar onze passie zit. In het versnellen van deze ontwikkeling; het realiseren van éxtra groei. Dat doen we in een (h)echte, creatieve en ondernemende samenwerking met onze klant. Misschien wel met jou?
Media Consulting Group is de perfecte partner voor bedrijven om de uitdagingen van onze tijd aan te gaan.
Wij zijn een samenwerkingsverband van ervaren ondernemers, met een sterke achtergrond in marketing, media en marketing technologie. We zagen 12 jaar geleden een duidelijke behoefte bij e-commerce ondernemingen om geholpen te worden bij het versnellen van hun groei, dankzij financieel gedreven marketing-inspanningen. Daar waar veel ondernemingen in die tijd vooral op online marketing vertrouwden, omdat de ROAS daarvan immers makkelijker te bepalen was, lieten wij aan onze klanten zien hoe je ook massacommunicatie op een financieel beheerste manier kon inzetten om in korte tijd marktleider te worden. We maakten de financiële forecast voor deze klanten, ontwikkelden samen met deze klanten onderscheidende campagnes, dachten mee over de proposities en maakten de best denkbare inkoopdeals. Bovenal waren we op dagelijkse basis bezig met de sales resultaten van de klant. Waarbij we niet slechts enkele mediakanalen bekeken, maar álle mediakanalen. En niet slechts de media-mix, maar de héle marketing mix. De media vormden een zeer interessant instrument, maar ze vormden altijd een middel, geen doel. Het doel was om samen met de klant te bouwen aan een marketingmachine: een samenwerkingsverband waarbij we, op basis van financieel gedreven analyses, steeds de juiste beslissing zouden kunnen nemen om de groei verder aan te jagen. Creativiteit speelde daarbij overigens een belangrijke rol. Maar ook creativiteit vertaalt zich door in financieel resultaat. Klanten zoals Simpel en Allsecur zijn op die manier de onbetwiste marktleiders geworden in hun categorie. E-commerce spelers als Bamigo, Undiemeister en fonQ zijn vanuit de relatieve anonimiteit doorontwikkeld tot grote, bekende en succesvolle spelers. Ook bedrijven zoals Knab, HalloStroom, Bever en New York Pizza hebben veel marktaandeel veroverd dankzij onze werkwijze. Doordat wij steeds duidelijker gingen zien dat het in de toekomst in toenemende mate zou draaien om Big Data, Creativiteit en de juiste Strategische Merkpositionering, hebben we ons verder ontwikkeld op juist deze terreinen. We hebben een belang genomen in Datafy, de in onze ogen meest vooruitstrevende marketingsoftware ter wereld. We hebben tevens een belang genomen in IncOrange, een groep zeer ervaren consultants op het gebied van strategische merkpositionering. En we houden ons actief bezig met de ontwikkeling van reclamecampagnes, door de samenwerking met de beste reclamemakers van Nederland voor onze klanten te organiseren op een manier die 100% transparant en afrekenbaar is. Wat wij vanaf de oprichting als uitgangspunt hebben genomen is de noodzaak om ons eigen belang volledig te laten aansluiten bij het belang van onze klanten. Wij ontvangen geen enkele commissie van derde partijen. Er is geen enkele perverse prikkel voor ons om beslissingen te nemen of adviezen te geven die niet 100% in het belang van onze klanten zijn. Wij hechten eraan om onszelf als een onderdeel te zien van de ondernemingen waar wij voor werken. Daar gaan wij heel ver in. Omdat wij geloven dat de winnende bedrijven van de toekomst gebaat zijn bij precies zo’n partnership.
Deze tijd draait om snelheid, schaal, flexibiliteit en connectiviteit. Het is, simpel gezegd, een race tussen bedrijven die in deze nieuwe wereld zo snel mogelijk marktleider proberen te worden door zo diep mogelijk door te dringen in de levens en hersenen van hun klanten. Bedrijven die al decennia marktleider waren, kunnen zomaar opzij worden gezet door een concurrent die vrijwel uit het niets opkomt en met een superieure propositie en met het juiste verhaal de hele markt op zijn kop zet.
De grootste uitdaging van de komende jaren is dan ook, voor ieder bedrijf, om de juiste focus aan te brengen in de bedrijfsactiviteiten. Wat is het bestaansrecht van de onderneming op de langere termijn? Wat zijn de winnende productproposities? Hoe ontwikkelen we een merkidentiteit die duurzaam onderscheidend is? Hoe zorgen we ervoor dat die merkidentiteit het vertrekpunt vormt van de strategie van de onderneming? Welke structuur en cultuur gaat ervoor zorgen dat onze onderneming continu bijleert en innoveert? En hoe zorgen we ervoor dat dit alles financieel beheersbaar blijft?
Deze behoefte aan focus is veel sterker dan in het verleden. De afgelopen decennia hebben in belangrijke mate in het teken gestaan van efficiency. Schaalvergroting zorgde voor tal van inkoopvoordelen. Nieuwe technologieën (kantoorautomatisering, bedrijfssoftware) en nieuwe besturingsmodellen (lean, agile) maakten steeds meer verdergaande vormen van optimalisatie mogelijk. Niet voor niets was de CFO de afgelopen decennia zo ongeveer de machtigste persoon in bijna ieder bedrijf. De CEO zelf was vaak doorgegroeid vanuit een CFO of COO rol. De CMO is eigenlijk een relatief nieuwe board functie. Bedrijven draaiden tot recentelijk voornamelijk op Finance en Sales.
Bedrijven konden een concurrentievoordeel behalen door hun zaken beter op orde te hebben dan hun concurrenten. Als hun personeel over meer kennis beschikte, of wanneer deze ondernemingen hun processen efficiënter hadden ingericht. Zelfs als bedrijven grote steken lieten vallen, dan was er meestal voldoende tijd, en waren er meestal voldoende aanknopingspunten om dit geleidelijk te compenseren. Door aandacht te geven aan gebieden die daarvoor waren verwaarloosd.
Maar wat nu als iedereen gewend is om op de meest efficiënte manier te werken? Als de “best practices” op allerlei gebieden gemeengoed zijn geworden? Als iedereen toegang heeft tot dezelfde inkoopmarkten of dezelfde talentpool? En als al die bedrijven het lean en agile werken hebben omarmd, en zij allemaal de meest gespecialiseerde softwareproducten hebben geïmplementeerd? Waar haal je dan nog je concurrentiekracht vandaan? In een wereld waarin bedrijven zich niet langer kunnen permitteren om grote fouten te maken? Omdat niemand immers meer ontkomt aan de gesel van de markt, het “winner takes all” principe? Terwijl die winnaars hun positie in een steeds korter tijdbestek weten te veroveren?
Op dat moment draait het, meer dan ooit, om marketing. In plaats van efficiency staat dan vooral de effectiviteit centraal: hoe onderscheiden we ons duurzaam van onze concurrentie? Op welke manier moeten we innoveren? Dit gaat over creativiteit. Over ondernemersrisico. Er is meer dan ooit behoefte aan een geoliede machine, maar dit keer eentje waarbij management, data, medewerkers en leveranciers allemaal op de juiste manier met elkaar uitgelijnd worden, als randvoorwaarde om ondernemerschap tot uitdrukking te brengen. Cultuur, creativiteit en coördinatie zijn dan de sleutelbegrippen. De CEO van de toekomst is meer ondernemer dan bestuurder. Een van de belangrijkste taken van de CEO is om te bouwen aan een cultuur waar een bepaald type personen zich thuis voelt. Dat gaat dan over de juiste medewerkers, maar vooral ook over de juiste business partners (vroeger noemden we hen nog leveranciers). Snelheid van besluitvorming, op alle niveaus in de organisatie, komt dan centraal te staan. Fouten maken mag, dat hoort namelijk bij ondernemerschap, maar de organisatie moet van deze fouten leren en snel en adequaat bijsturen. De “efficiency uitdaging” van de komende jaren is om dit allemaal hecht gecoördineerd te krijgen. Dit vereist een nieuw type organisatie en het gebruik van nieuwe -marketing-gedreven- bedrijfssoftware. En, misschien nog wel het belangrijkste, het nemen van de merkidentiteit als uitgangspunt voor het formuleren van de gehele bedrijfsstrategie.
Waarom de merkidentiteit? Omdat de merkidentiteit, mits goed gekozen, veel meer richting geeft aan de strategie dan welk ander uitgangspunt ook. In de merkidentiteit wordt immers op het meest verfijnde niveau aansluiting gezocht bij de diepste drijfveren van de consument. Deze merkidentiteit geeft een radicaal kader voor de gehele strategie van de onderneming. Door de merkidentiteit als overkoepelend richtsnoer te gebruiken, wordt er maximale aansluiting gezocht bij de markt. Op een manier die onderscheidend, relevant én geloofwaardig is.
De meest succesvolle bedrijven van de toekomst weten deze noot te kraken. Zij plaatsen de marketing centraal in de organisatie. De marketing kan worden aangestuurd door een CMO of een CCO. Essentieel is de scope: marketing moet geen aparte functie zijn, maar het centrale zenuwstelsel dat de ondernemende impuls geeft aan het gehele bedrijf. Deze marketingafdeling van de toekomst is klein, wendbaar en data-gedreven. De marketingmedewerkers houden zich vooral bezig met productontwikkeling, innovatie, creativiteit en coördinatie. Een groot deel van de uitvoering wordt uitbesteed aan gespecialiseerde partners, die in een naadloze structuur samenwerken met elkaar, met de marketeers bij de klant én met de directie van de klant. Het ontwikkelen van deze naadloze samenwerking vormt een van de belangrijkste uitdagingen van de komende jaren.
Wij noemen deze hele ontwikkeling “marketing transformatie”. We staan momenteel aan het begin van deze ontwikkeling. Maar het gaat razendsnel. De rol van een marketing agency is om bedrijven bij deze transitie te helpen. En om de onderneming nieuwe stijl te kunnen bedienen met een nieuw soort dienstverlening.
De marketing adviespraktijk is in zekere zin full-circle gegaan. Na jaren van vergaande specialisatie (resulterend in tal van marketingsilo’s) zijn er weer “Mad Men” nodig die de hele dag bezig zijn met het bedenken van slimme manieren om de omzet, binnen winstgevende doelstellingen, te verhogen. Waarbij ze nauw samenwerken met de CEOs, CCOs/CMOs (en CFOs!), brand managers, product owners en growth marketeers van hun klanten. Omdat deze, meer dan ooit, behoefte hebben aan ondersteuning bij de grootste uitdaging van de komende tijd: het realiseren van snelle groei door het vinden van de meest effectieve en best renderende marketinginstrumenten. Anders gezegd: bij het bouwen aan een creatieve marketingmachine.
De organisatie van de toekomst maakt geen onderscheid meer tussen marketingsilo’s. Big Data wordt gebruikt om de samenhang te kunnen zien tussen de verschillende disciplines en de optimale mix te vinden. Er kan meer worden gedaan met minder medewerkers. Deze medewerkers zijn gemiddeld genomen hoger gekwalificeerd dan momenteel. Ze moeten immers in staat zijn om de samenhang te doorgronden tussen tal van disciplines. De winnende bedrijven van de (nabije) toekomst zijn niet noodzakelijkerwijs die bedrijven die alle specialistische kennis in huis hebben gehaald. Het zijn veeleer die bedrijven die een “creatieve marketingmachine” hebben gebouwd waarmee voortdurend kan worden ingespeeld op de marktsituatie, terwijl alles gebeurt vanuit één krachtige strategische merkpositionering. Medewerkers, business partners, data, software (en cultuur) maken allemaal onderdeel uit van deze creatieve marketingmachine. Het houdbare concurrentievoordeel van het bedrijf zit niet in één van deze componenten. Het zit hem in de unieke wijze waarop het bedrijf al deze elementen heeft weten te combineren. Dit zal zich uiteindelijk vertalen in “brand equity”. Vaak wordt brand equity teruggebracht tot een handjevol merkvariabelen. Voor ons is het veel meer dan dat. Strikt genomen vormt het brand equity het korte, middellange en lange termijn verdienpotentieel van de onderneming. Brand equity moet dan ook in financiële termen worden geduid. De meest geavanceerde marketingsoftware stelt ons daartoe in staat. Daarmee ontstaat er een directe relatie tussen de marketinginspanningen en de totale waarde van de onderneming, op ieder moment in de tijd.
In tegenstelling tot vroeger hoeft echter niemand meer blind te varen op de adviezen van de Mad Men. In plaats van te werken met de al dan niet briljante aannames van mensen als Don Draper, werken we tegenwoordig met betrouwbare marketingdata en voorspellingslogica. Deze data stelt ons in staat om op het juiste niveau toegepast te worden in alle processen binnen de onderneming, vanuit het geïntegreerde inzicht dat door state-of-the-art marketingsoftware mogelijk wordt gemaakt. De creativiteit van mensen als Don Draper is nog steeds net zo nodig, maar deze wordt nu gecombineerd met de waardevolle inzichten uit big data. Het is een veelgehoorde misvatting dat analyse een tegenstelling zou vormen met creativiteit. Integendeel, de creatieve geest kan juist inspiratie putten uit de unieke inzichten die uit data komen. Slimme bedrijven leren zich op de juiste manier te verhouden tot deze inzichten. In de toekomst draait het allemaal om creativiteit én data.
Media Consulting Group is klaar voor deze toekomst. Wil jij ook klaar zijn voor de toekomst? Wil jij de winnaar zijn in het spreekwoordelijke “winner takes all” spel? Dan zouden we daarover graag met jou in gesprek gaan.
Paul Hissink
CEO/Oprichter Media Consulting Group, Convert Media, Datafy, Adscience en Wallie-card. Daarnaast o.a. TMG, Sanoma en Versatel
Ruud Mooij
Oprichter Media Consulting Group, Media in Business. Voormalig directeur binnen TMG. Investeerder (o.a. Simpel).
Wendy Ravensbergen
Oprichter Het Media Advieskantoor. Voormalig Managing Director Starcom, MT lid PublicisGroupe. Mediastrateeg.
Dr Auke Pot PhD
Oprichter Datafy, Adscience en CCMath. Autoriteit op gebied van optimalisatievraagstukken binnen marketing.
Gerard-Pieter de Haas
Oprichter IncOrange en MamaThai. Voormalig hoofd Marketingcommunicatie T-Mobile. Daarnaast o.a. docent aan Hogeschool Rotterdam en KLM. Gespecialiseerd in Strategische Merkpositionering.
Yuri Villa Rikkers
Oprichter IncOrange. Voormalig startup & innovatiecoach. Daarnaast o.a. docent aan Hogeschool Rotterdam en PostNL. Gespecialiseerd in Strategische Merkpositionering.
Darrell Mann
Oprichter PanSensic. Voormalig CTO Rolls Royce. Autoriteit op gebied van “Systematic Innovation” en ontwikkeling van nieuwe markten.
Nils Rooijmans
Oprichter Watercooler Topics en Aggregate. Voorheen o.a. iLocal, Ilse Media Group. Autoriteit op gebied van search marketing.
Richard Mathot
Oprichter administratiekantoor MHO. Verantwoordelijk voor backoffice & mediaplanning.
Alex Rinne
Senior growth Marketeer. Oprichter HeadStart. Voorheen o.a. Growth Hacker ARAG en Innovation Business Manager Accenture.
Ernst Wijsmuller
Oprichter Project Home Network en ITMI. Specialist in systeembeheer, development en dashboarding.
Ook v.w.b. de online dienstverlening werken we met senior professionals die alle activiteiten coördineren met de partners zodat deze optimaal aansluiten bij de offline activiteiten. We geloven niet in silo’s; uiteindelijk gaat het om de totale business case. Onze online consultants zijn zeer ervaren professionals die de online marketing op een nog hoger niveau tillen.
Alles wat wij doen, op online of offline media gebied, is steeds uitgelijnd met de business case van de klant en met de strategische agenda. We helpen onze klanten bij de ontwikkeling en bewaking van deze business case en desgevraagd bij de formulering van deze strategie.